השכן שלי הפך את החצר שלו למוזיאון פתוח לגלגלים, צמיגים ומראות רכב שבורות. בכל פעם שאני מביט החוצה מהחלון, אני רואה את הערימות הגבוהות של החפצים האלה, מתנשאות מעל לגדר המשותפת. בהתחלה, חשבתי שמדובר באוסף זמני או בתחביב מוזר. אבל ככל שחלף הזמן, הבנתי שמדובר בהתנהגות כפייתית שיצאה משליטה.

למה זה קורה דווקא לו?

אספנות כפייתית היא הפרעה פסיכולוגית שיכולה לפגוע באנשים מכל הגילאים והרקעים. לעתים קרובות, היא מתפתחת כתגובה לטראומה, אובדן או תחושת חוסר ביטחון עמוקה. אולי השכן שלי איבד מישהו קרוב בתאונת דרכים, והפריטים האלה מסמלים עבורו תזכורת מנחמת. או שאולי הוא חווה קושי רגשי או כלכלי, והאיסוף הכפייתי משמש לו מפלט מהמציאות הקשה. יהיו הסיבות אשר יהיו, חשוב להבין שהתופעה הזו נובעת ממצוקה אמיתית ודורשת טיפול רגיש ומכבד.

איך מתחילים את השיחה?

הצעד הראשון בהתמודדות עם מצב כזה הוא ליצור דיאלוג כן ולא-שיפוטי עם השכן. במקום להתלונן על המפגע או להאשים אותו, נסו לגשת אליו מתוך אכפתיות וסקרנות אמיתית. אפשר לפתוח בשאלה פשוטה, כמו: "אני רואה שאתה אוסף הרבה גלגלים וצמיגים. יש לזה משמעות מיוחדת עבורך?". תנו לו מרחב לשתף בסיפור האישי שלו, והקשיבו ברוב קשב. הביעו הבנה לקושי שהוא חווה, אך גם שתפו אותו בדאגה שלכם לבריאותו ולרווחתו. הסבירו כיצד הצטברות הפריטים עלולה להוות סיכון בטיחותי או תברואתי, ועודדו אותו לחשוב על פתרונות אפשריים.

מציאת דרכים יצירתיות לטפל בבעיה

במקרים מסוימים, פנייה לרשויות או נקיטת צעדים משפטיים עלולה להחריף את המצב ולפגוע בשכן עוד יותר. במקום זאת, נסו למצוא דרכים יצירתיות לעזור לו להיפרד בהדרגה מהפריטים המיותרים. למשל, אפשר להציע לצלם כל פריט לפני השלכתו, ליצור אלבום דיגיטלי או אפילו לערוך תערוכה קטנה. כך, השכן יוכל לשמר את הזיכרונות והמשמעויות הקשורים לאוסף, גם ללא נוכחותו הפיזית. בנוסף, חפשו ארגוני מחזור או עמותות שיכולים לתרום את הצמיגים והחלקים לשימוש חוזר. ידיעה שהפריטים משרתים מטרה חיובית עשויה להקל על השכן את תהליך הנפרדות.

קבלת עזרה מקצועית

כדי לסייע לשכן להתמודד עם השורשים העמוקים יותר של הבעיה, כדאי לעודד אותו לפנות לעזרה מקצועית. בין אם מדובר בטיפול פסיכולוגי, בקבוצת תמיכה או בשירותי ייעוץ ארגוני כמו "המרכז לפינוי דירה", ליווי מקצועי יכול לספק כלים ואסטרטגיות חשובים להתמודדות עם הדחף לאגור. אנשי מקצוע מנוסים יעזרו לשכן להבין את הגורמים לאספנות הכפייתית, לפתח דרכי התמודדות בריאות יותר ולשנות בהדרגה את ההרגלים הבעייתיים. הם גם ידריכו אותו כיצד למנוע הצטברות מחודשת של פריטים בעתיד. אל תהססו להציע לשכן את עזרתכם במציאת מטפל מתאים או בליווי לפגישות הראשונות.

ליווי לאורך כל הדרך

זכרו שההחלמה מאספנות כפייתית היא מסע ארוך ומורכב. גם אם השכן יצליח לפנות את הגינה ולסדר את הבלאגן, האתגרים הרגשיים והנפשיים עשויים להמשיך ללוות אותו. הציעו לו תמיכה ועידוד מתמשכים, גם אחרי שהבעיה "נפתרה" לכאורה. בדקו מדי פעם מה שלומו, עניינו אותו בפעילויות חברתיות ותחביבים חדשים, ועודדו אותו להמשיך בתהליך הטיפולי. ככל שירגיש שיש לצידו קהילה אכפתית ומקבלת, כך יהיה לו קל יותר להתמיד בשינוי. ומי יודע, אולי יום אחד, במקום אוסף צמיגים מרופט, תוכלו ליהנות יחד מגינה פורחת ומלבלבת.

התקשרו לייעוץ דילוג לתוכן