לא פעם, אנו נתקלים במקרים של קרובי משפחה מבוגרים, כמו סבים וסבתות, שמפתחים התנהגות מוזרה ומדאיגה של אגירת חפצים מיותרים וישנים, ולא מצליחים להיפטר מהם. אם שמתם לב שסבא שלכם אוגר באופן כפייתי כמויות מופרזות של כלי עבודה כמו מברגים, פטישים ומסורים ישנים, ייתכן שאתם עדים לסימנים מטרידים של בעיה פסיכולוגית-התנהגותית הקרויה "אספנות כפייתית" (Compulsive Hoarding). התנהגות זו עלולה לא רק להזיק לאיכות חייו של סבא ולסכן את בריאותו הפיזית והנפשית, אלא גם להשפיע לרעה על שאר בני המשפחה. בואו ננסה להבין לעומק את התופעה המורכבת הזו, את הסימנים האופייניים לה, ואת הדרכים בהן ניתן להתמודד עם האתגר ולסייע לסבא האהוב להשתחרר מאחיזתה הטורדנית של האספנות הכפייתית.

אספנות כפייתית – הגדרה, מאפיינים וסימני אזהרה

אספנות כפייתית היא הפרעה פסיכולוגית מוכרת, המתאפיינת בצורך תמידי, בלתי נשלט ומעיק לרכוש, לאגור ולשמור על חפצים שונים, גם כאשר הם נתפסים על-ידי הסביבה כבלתי שימושיים, חסרי ערך או מיותרים לחלוטין. אנשים הסובלים מאספנות כפייתית חשים מצוקה נפשית עצומה כשהם נדרשים להיפרד מהחפצים או לזרוק אותם, והם ממשיכים בהתנהגות הצבירה עד כדי הצפת מרחב המחיה בערימות חפצים, הגורמות לבלגן עצום, צפיפות וסיכון בטיחותי.

אז מה הם הסימנים המדאיגים שכדאי לשים לב אליהם, כשחוששים שאולי סבא שלנו סובל מאספנות כפייתית של כלי עבודה? ראשית, כמות המברגים, הפטישים והמסורים שהוא אוגר הופכת מופרזת ובלתי סבירה, והם תופסים נפח גדול מאוד בבית או בסביבת העבודה שלו. שנית, סבא מתקשה מאוד להיפרד מהכלים הללו, ומגיב ברגשות שליליים חזקים (חרדה, כעס, עצב) כשמנסים לשכנע אותו לזרוק או לתרום אותם. בנוסף, העיסוק האובססיבי בכלי העבודה וההתעקשות לשמור עליהם עשויים לפגוע בשגרת יומו ותפקודו של סבא, להזניח את הטיפול העצמי שלו, את בריאותו ואת קשריו החברתיים. כל אלו הם סימני אזהרה חשובים, הדורשים התייחסות רצינית ופנייה לעזרה.

הדרכים האפקטיביות להתמודדות עם אספנות כפייתית של כלי עבודה אצל סבא

כשמבינים שסבא כנראה מתמודד עם אספנות כפייתית, חשוב לאזור סבלנות, רגישות ואמפתיה כלפי מצבו. במקום להתעמת, לכעוס או להאשים, נסו ליצור עמו שיח פתוח, מקבל ולא שיפוטי, המאפשר לו לבטא את רגשותיו ולהסביר את משמעות כלי העבודה עבורו. גלו הבנה לכאב ולחרדה שהוא עשוי לחוש נוכח הרעיון להיפרד מהם. בו בזמן, חשוב להסביר בעדינות איך ההתנהגות משפיעה עליו ועל בני המשפחה, מתוך אכפתיות וכוונה כנה לסייע.

בשלב הבא, מומלץ לעודד את סבא לפנות לעזרה מקצועית של איש טיפול מיומן, המתמחה בהפרעות אספנות. טיפול מסוג CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) נמצא יעיל במיוחד, ומסייע בהדרגה לשנות דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות הקשורים להתמכרות לצבירת חפצים. חשוב לחזק ולתמוך בסבא לאורך הדרך, ולהכיר בהתקדמות ובהצלחות שלו, גם כשהן נראות קטנות.

מהלך משלים ויעיל הוא לשתף פעולה עם שאר בני המשפחה ועם גורמי תמיכה נוספים, כדי לבנות סביב סבא רשת תמיכה חזקה. ניתן לקיים מפגשי משפחה במהלכם דנים יחד בדרכים לסייע, ומחלקים ביניכם משימות כמו סידור הבית, תרומה מבוקרת של הכלים המיותרים או ליווי סבא לטיפולים. ניתן גם להתייעץ עם אנשי מקצוע, כמו אלו ב"מרכז לפינוי דירה", שיוכלו להציע רעיונות מותאמים למצב.

מבט לעתיד – תהליך ההחלמה המתגמל הצפוי לסבא

ההתמודדות המשפחתית עם אספנות כפייתית של כלי עבודה אצל סבא אמנם מאתגרת ודורשת מאמץ מתמשך, אך בהחלט ניתן להתמודד עמה בהצלחה ולצפות לשיפור ניכר במצב. התהליך דורש זמן, עקביות והרבה סבלנות ותמיכה, אך בסופו סבא יוכל לצמצם משמעותית את הצורך הכפייתי לאגור מברגים, פטישים ומסורים, לזכות שוב בשליטה על חייו ולהנות מאיכות חיים טובה יותר.

אל תשכחו שההחלמה היא תהליך ארוך טווח, עם עליות ומורדות. גם נסיגות או קשיים זמניים הם חלק טבעי מהמסע. תנו לסבא מרחב טעויות ועודדו אותו להמשיך להתמיד. שימרו על תקשורת פתוחה וכנה במשפחה, והעניקו אהבה ללא תנאי. כשסבא ירגיש את התמיכה האוהבת שלכם לצד ההכוונה המקצועית שיקבל, הסיכויים להצלחה יהיו גבוהים מאוד. בסופו של התהליך, סבא ישתחרר מעול האספנות הכפייתית, ישיב לעצמו שליטה על המרחב הביתי ויחווה תחושת הקלה, סיפוק ושמחה.

התקשרו לייעוץ דילוג לתוכן